Cyklický charakter projekcí Filipa Cenka a
Terezy Sochorové, stejně jako jejich introspektivní a investigativní charisma, mohou
být v jistém smyslu příslušníky uměleckých tendencí typu: archivace nebo
prezentace paměti. Osobní paměť a paměťová asociace obrazů, potenciál chybění a
nečitelnosti jsou jejich tématickým polem. K promluvě o těchto efemérních
veličinách oba používají, ať již při společné či individuální autorské činnosti,
diapozitivních snímků, animace a textu. Zvuk promítání (cvakání a přeskakování),
momentky (často připomínající záznamy z cest, všední detaily nebo magická
místa) jsou „překrývány“ plynutím textu. V něm pak lze číst poetické či
filosoficky laděné odkazy k asociacím, jež mohou fotografie svým střídáním
vyvolávat. Projekce vizuálního materiálu (zejména analogových fotografií) se
podobá pokusu o těžbu času (v čase). Hledáním v horninách malých úlomků
něčeho, co by mohlo osvětlit změť, která nám ulpěla v hlavě jako obrazy
bez příběhu. A pak je tu příběh, kterému nejsme schopni lineárně rozumět, pokud
si neuvědomíme, že je to jediná přítomnost, kterou jsme schopni spatřit za
obrazy, ježto nám jsou předkládány jako záznam minulosti.
Dokumentace jako archeologie paměti
Statický obraz, v tomto textu zejména
fotografii, lze číst jako sémiologický systém, jako uskupení znaků, které se
odvolávají k paměti. Znak nebo množina znaků převedených do jazyka vyprávění. Na
druhé straně může fotografie představovat předmět, který obsahuje „čas“, přenášenou
minulost, její aktualizaci v pojmu přítomnosti. Tzv. vzpomínková
fotografie je v zásadě neomezeným asociačním materiálem. V širším
ohledu jde o nostalgický základ našeho vnímání „obrazů minulosti“, který je
právě fotografický obrazový materiál schopen efektivně vyvolávat a živit. Čímž
se již konkrétněji přiblížuji k principům práce Filipa Cenka a Terezy
Sochorové. Dalším aspektem (v kontextu jejich tvorby) je schopnost
fotografického obrazu vytvářet abstraktní příběhy nebo spojovat časové úseky na
základě podoby místa, přítomnosti zachycených objektů nebo změny pozic fotografovaných
objektů atd. A to i přesto, že fakticita či vzájemná podobnost po sobě
následujících obrazů může být zcela nahodilá. Takto lze odvíjet tisíce možných
časových spojení nebo příběhových traktátů. Z takového pohybu
fotografických obrazů vyvstává snaha přiblížit se pohybu filmového obrazu. Film
naproti tomu však od začátku počítá s pohybem uvnitř jednotlivých obrazů
(záběrů). Film obsahuje jisté „chvění“, což z něj činí „okovy pro oči“. Sama
fotografie je „pouhou“ stopou o určité singulární hodnotě, která pohyb pouze
asocijuje. V čem se mohou dvě média - film a fotografie - principielně
setkat je moment obrazové následnosti, kterou můžeme pozorovat jako více méně
abstraktní příběh. Jako jeho poetické a abstraktní soukolí.
Řeč se zde stáčí zejména k dokumentačnímu
(momentkovému) charakteru fotografie. Odvíjení příběhu ve smyslu zachycování
fragmentů našeho reálného pohledu, ze kterého vzniká vizuální archív a naproti
tomu nostalgie vyvolávaná patřením na „statická charismata“ minulosti zde hrají
ústřední roli. Role a její inscenace fotografického média jsou rypadly
v zemině možností, které může skýtat kvantita obrazového materiálu. Jako
další složka zde pak vystupuje sám literární doprovod jako fundament vyprávění.
Vyprávění obrazem i textem současně a snaha o jejich autonomii v celku.
Odtržení literární narativity od výhradně textové izolace a naopak její
zakomponování do promítání (ať už jedné či mnoha fotografií).
Dvojí sága: Textová introspekce a obrazová autonomie výpovědi
V práci Filipa Cenka a Terezy Sochorové se jedná
o chápání fotografického materiálu jako svého druhu dokumentu časových výseků. Ačkoliv
se osobní charakter jejich individuální práce liší, při společném vytváření
projektů jako by docházelo ke kombinaci dvou vnitřních hlasů. Tato rozdílnost
v celku se obráží ve filosofické poetice textu, jenž „kráčí vedle“ autonomních
obrazů. Text je esenciálním opisem „obrazové atmosféry“, nostalgie, kterou
promítané fotografie (v jejich společných projekcích) vzbuzují.
Tereza Sochorová s Filipem Cenkem se pokoušejí
promluvit o zažité minulosti skrze přítomnost vyprávění (myšleno
z divákovy pozice jako toho momentu, kdy právě sleduje promítání). Filip
Cenek nachází cestu v analytičtějších formálních výsledcích. Jeho přístup
nevylučuje osobní přináležitost, nebo vazbu k použité fotografické
materii. Tu volí on sám. Jde však zcela primárně o vytvoření co největšího
možného „kruhu z obrazů“, které doprovází již zmíněný text. Textem jsou
výňatky z literatury nebo poezie. Autor sám mnohdy dodává své vlastní
textové linie nebo na nich participuje přímo Tereza Sochorová.
Společně nakonec vznikají fragmenty spatřitelné
nekonkrétnosti příběhu. Do některých obrazů intervenují zcela zřetelnými
diagonálami, „přeškrtáváním“ obrazu, nabízí černou a pak se opět vrací, avšak
není zcela jasné, zda tam, kde přestali. Úsečky či úhlopříčky vchází do
promítání jako moment přerušení a součást vyprávění. Cenek a Sochorová staví „ságu z obrazů“
zcela v závislosti na možnostech asociací, které mohou vyvolávat
v přítomnosti textu, včetně občasné absence obrazu. Tereza Sochorová a
Filip Cenek docházejí spíše k představě zmíněné „ságy“ než k jejímu
reálnému ztělesnění. Rod fotografie otiskuje osobní paměť a její původ na
základě výňatků z rodiného alba či jiných osobních obrazů. Zkoumají svou
autorskou roli v projekci svých vlastních vzpomínek. V prolnutí
společných i individuálních zkušeností. Jsou to dva vyprávějící subjekty, kde
je paradoxně popřeno vzájemné přerušování se. Kde, i přes zjevnou poetičnost
jazyka, množením obrazů nevzniká dojem veršování života, ale naopak převedení
života (jeho fragmentů) do obrazové prózy a textové filosofie vyprávění.
(publikováno v magazínu Fotograf)
(publikováno v magazínu Fotograf)
Žádné komentáře:
Okomentovat